בצת - אלבַּסֿה
מתוך עמוד ענן
(שם:בצת - אלבַּסֿה. תיאור: חורבת בצת. השם הערבי אל-בסה משמר את שמה הקדום של העיירה "בצת" הנזכרת בכתובת הפסיפס של בית הכנסת בתל רחוב (וכן בבריי) |
|||
(6 גרסאות ביניים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{Point | {{Point | ||
- | |Lon=35. | + | |Lon=35.141928182314 |
- | |Lat=33. | + | |Lat=33.078825492517 |
|Height=50 | |Height=50 | ||
|MeasuredByGPS=Yes | |MeasuredByGPS=Yes | ||
- | |Name=אלבַּסֿה | + | |Name=בצת - אלבַּסֿה |
- | |Description= | + | |Description= |
- | + | חורבת בצת. השם הערבי אל-בסה משמר את שמה הקדום של העיירה "בצת" הנזכרת בכתובת הפסיפס של בית הכנסת בתל רחוב (וכן בברייתא דתחומין). בצת נמנית ברשימת העיירות האסורות (שתוצרתן החקלאית אסורה בשנת שמיטה) בתחום צור. [מדריך ישראל הישן, כרך גליל עליון, עמ' 57]. | |
- | + | |images=2015.01.23-172431.878.android.jpg, AlBassa01.jpg, AlBassa02.jpg, AlBassa03.jpg, AlBassa04.jpg, AlBassa05.jpg, AlBassa06.jpg, AlBassa07.jpg, AlBassa08.jpg, AlBassa09.jpg, AlBassa10.jpg, AlBassa11.jpg, AlBassa12.jpg, AlBassa13.jpg, AlBassa14.jpg | |
- | + | |Accessibility= | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | |images=2015.01.23-172431.878.android.jpg, AlBassa01.jpg, AlBassa02.jpg, AlBassa03.jpg, AlBassa04.jpg, AlBassa05.jpg, AlBassa06.jpg, AlBassa07.jpg, AlBassa08.jpg, AlBassa09.jpg, AlBassa10.jpg, AlBassa11.jpg, AlBassa12.jpg, AlBassa13.jpg, AlBassa14.jpg | + | |
|PointType=אתר היסטורי | |PointType=אתר היסטורי | ||
- | |Contributors=Galazulay, עדן פוקס | + | |Contributors=Galazulay, עדן פוקס, Aviza, ליאו, יותמרש |
- | |csrc= | + | |csrc=mobile |
- | |LastUpdate= | + | |LastUpdate=10/2/2021 20:52:05 |
|WinId=635576227651125231 | |WinId=635576227651125231 | ||
- | |LongDescription= | + | |LongDescription=טבח אל באסה בשנת 1938 ורובאי אולסטר המלכותיים –RUR)) |
- | + | על הטבח בידי חיילים בריטים לא בטוח ששמעתם... | |
+ | לפנות בוקר, ה -7 בספטמבר 1938, נכנסה פלוגה של רובאי אולסטר המלכותיים (RUR), הגדוד המלכותי האירי של ימינו, לאל-באסה, כפר ערבי שנמצא מצפון מערב הגליל, סמוך לגבול עם לבנון. ליוו אותם חיילים מיחידה של רג'ימנט ההוסארים ה -11 שנסעו על משורייני רולס רויס ועליהם צריחים מסתובבים ומקלעים. (מודל 1922). בליל ה -6 בספטמבר נהרגו שני חברים ב- RUR כאשר התפוצץ מוקש בצד הכביש. שניים נוספים מתו מפצעיהם מאוחר יותר. לא ברור אם לכפר היה קשר לפיגוע , אך אל-באסה היה הכפר הקרוב ביותר. לכן כוחות בריטיים באו לשם. | ||
+ | דזמונד וודס, קצין רובאי אולסטר המלכותיים, תיאר את הטבח באל באסה: | ||
+ | עכשיו לעולם לא אשכח את האירוע הזה ... היינו באל-מלכיה, בסיס הגבול השני והידיעה הגיעה בערך בשעה 6 בבוקר שאחד הסיורים שלנו התפוצץ ומילי לאו נהרג. כעת ג'רלד ויטפלד [סגן אלוף G.H.P. ויטפלד, מפקד הגדוד] אמר למוכתרים האלה שאם משהו כזה יקרה הוא ינקוט באמצעי ענישה נגד הכפר הקרוב למקום המקרה. ובכן הכפר הקרוב ביותר למקום המכרה היה מקום שנקרא אל-באסה ויחידה שלנו קיבלה הוראה לקחת חלק באמצעי ענישה. ולעולם לא אשכח את ההגעה לאל-באסה וראיתי את משורייני הרולס רויס של רג'ימנט ההוסארים ה -11 מפזרים צרורות מכונות יריה בבאסה וזה נמשך כ -20 דקות. אז נכנסנו פנימה ואני זוכר שהדלקנו אש והכנסנו לבתים שבערו ושרפנו את הכפר עד היסוד ... מונטי (מונטגומרי שפיקד על דיכוי המרד אז) זימן אותו (את המג"ד) והוא שאל אותו בפרוטרוט על המקרה וג'רלד ויטפלד הסביר לו. הוא אמר "אדוני, הזהרתי את המוכתרים בכפרים האלה שאם זה קרה למישהו מהקצינים או מהאנשים שלי, אנקוט נגדם צעדים עונשיים ועשיתי את זה והייתי מאבד שליטה על הגבול אם לא הייתי עושה זאת" " מונטי אמר "בסדר אבל רק קצת יותר קל בעתיד." | ||
+ | |||
+ | אנשי הגדוד האירי בתגובה על עלות רכבם על מוקש , אספו כחמישים מאנשי באסה , העלו אותם על אוטובוס ואת האוטובוס העלו על מוקש . רבים נהרגו. | ||
+ | בנוסף להשמדת הכפר אספו רובאי אולסטר המלכותיים וחיילי המהנדסים המלכותיים כחמישים איש מאל-באסה. הארי אריגוני, שוטר שנכח, סיפר כי כעשרים גברים הועלו לאוטובוס; אלה שניסו להימלט נורו ואז נהג האוטובוס אולץ לנסוע מעל מוקש יבשתי רב עוצמה שהוטמן על ידי החיילים , הרס כליל את האוטובוס, ופיזר את גופותיהם המושחתות של האסירים בכל מקום. תושבי הכפר האחרים אולצו אז לקבור את הגופות בבור. | ||
+ | אחת השיטות לאבטחת סיורים נגד מוקשים היתה "נוהל מורד" – מציבים ערבי מהמורדים על מכסה המנוע כאקט למניעת מיקוש או התקפה. | ||
+ | ארתור ליין טוראי מרג'ימנט מנצ'סטר מספר: "... כשסיימת את תפקידך ושום דבר לא קרה. לא פצצות או כל דבר אחר , הנהג היה מטלטל את ההגה כדי לגרום לרכב להתנדנד והערבי המסכן בחזית יתגלגל אל הרצפה. ובכן, אם היה לו מזל, הוא היה יוצא עם רגל שבורה, אבל אם לא היה לו המזל, המשאית שמאחור היתה פוגעת בו. אבל אף אחד לא טרח לאסוף את החלקים שנותרו מהם. אתה יודע שהיינו שם האדונים והבוסים וכל מה שעשינו היה נכון ... אתה יודע שאתה לא זקוק לו יותר. הוא מילא את תפקידו. ואז ביל אושר [המפקד] אמר שצריך להפסיק כי עד מהרה ייגמרו להם המורדים הארורים לשבת על מכסה המנוע. | ||
+ | מקור: | ||
+ | The Banality of Brutality: British Armed Forces and the | ||
+ | Repression of the Arab Revolt in Palestine, 1936–39* | ||
+ | MATTHEW HUGHES, Brunel University | ||
|ExtLinks= | |ExtLinks= | ||
}} | }} |
גרסה אחרונה מתאריך 20:52, 2 באוקטובר 2021
תקציר
[[Description::חורבת בצת. השם הערבי אל-בסה משמר את שמה הקדום של העיירה "בצת" הנזכרת בכתובת הפסיפס של בית הכנסת בתל רחוב (וכן בברייתא דתחומין). בצת נמנית ברשימת העיירות האסורות (שתוצרתן החקלאית אסורה בשנת שמיטה) בתחום צור. [מדריך ישראל הישן, כרך גליל עליון, עמ' 57].]]
הרחבה
[[LongDescription::טבח אל באסה בשנת 1938 ורובאי אולסטר המלכותיים –RUR)) על הטבח בידי חיילים בריטים לא בטוח ששמעתם... לפנות בוקר, ה -7 בספטמבר 1938, נכנסה פלוגה של רובאי אולסטר המלכותיים (RUR), הגדוד המלכותי האירי של ימינו, לאל-באסה, כפר ערבי שנמצא מצפון מערב הגליל, סמוך לגבול עם לבנון. ליוו אותם חיילים מיחידה של רג'ימנט ההוסארים ה -11 שנסעו על משורייני רולס רויס ועליהם צריחים מסתובבים ומקלעים. (מודל 1922). בליל ה -6 בספטמבר נהרגו שני חברים ב- RUR כאשר התפוצץ מוקש בצד הכביש. שניים נוספים מתו מפצעיהם מאוחר יותר. לא ברור אם לכפר היה קשר לפיגוע , אך אל-באסה היה הכפר הקרוב ביותר. לכן כוחות בריטיים באו לשם. דזמונד וודס, קצין רובאי אולסטר המלכותיים, תיאר את הטבח באל באסה: עכשיו לעולם לא אשכח את האירוע הזה ... היינו באל-מלכיה, בסיס הגבול השני והידיעה הגיעה בערך בשעה 6 בבוקר שאחד הסיורים שלנו התפוצץ ומילי לאו נהרג. כעת ג'רלד ויטפלד [סגן אלוף G.H.P. ויטפלד, מפקד הגדוד] אמר למוכתרים האלה שאם משהו כזה יקרה הוא ינקוט באמצעי ענישה נגד הכפר הקרוב למקום המקרה. ובכן הכפר הקרוב ביותר למקום המכרה היה מקום שנקרא אל-באסה ויחידה שלנו קיבלה הוראה לקחת חלק באמצעי ענישה. ולעולם לא אשכח את ההגעה לאל-באסה וראיתי את משורייני הרולס רויס של רג'ימנט ההוסארים ה -11 מפזרים צרורות מכונות יריה בבאסה וזה נמשך כ -20 דקות. אז נכנסנו פנימה ואני זוכר שהדלקנו אש והכנסנו לבתים שבערו ושרפנו את הכפר עד היסוד ... מונטי (מונטגומרי שפיקד על דיכוי המרד אז) זימן אותו (את המג"ד) והוא שאל אותו בפרוטרוט על המקרה וג'רלד ויטפלד הסביר לו. הוא אמר "אדוני, הזהרתי את המוכתרים בכפרים האלה שאם זה קרה למישהו מהקצינים או מהאנשים שלי, אנקוט נגדם צעדים עונשיים ועשיתי את זה והייתי מאבד שליטה על הגבול אם לא הייתי עושה זאת" " מונטי אמר "בסדר אבל רק קצת יותר קל בעתיד."
אנשי הגדוד האירי בתגובה על עלות רכבם על מוקש , אספו כחמישים מאנשי באסה , העלו אותם על אוטובוס ואת האוטובוס העלו על מוקש . רבים נהרגו. בנוסף להשמדת הכפר אספו רובאי אולסטר המלכותיים וחיילי המהנדסים המלכותיים כחמישים איש מאל-באסה. הארי אריגוני, שוטר שנכח, סיפר כי כעשרים גברים הועלו לאוטובוס; אלה שניסו להימלט נורו ואז נהג האוטובוס אולץ לנסוע מעל מוקש יבשתי רב עוצמה שהוטמן על ידי החיילים , הרס כליל את האוטובוס, ופיזר את גופותיהם המושחתות של האסירים בכל מקום. תושבי הכפר האחרים אולצו אז לקבור את הגופות בבור. אחת השיטות לאבטחת סיורים נגד מוקשים היתה "נוהל מורד" – מציבים ערבי מהמורדים על מכסה המנוע כאקט למניעת מיקוש או התקפה. ארתור ליין טוראי מרג'ימנט מנצ'סטר מספר: "... כשסיימת את תפקידך ושום דבר לא קרה. לא פצצות או כל דבר אחר , הנהג היה מטלטל את ההגה כדי לגרום לרכב להתנדנד והערבי המסכן בחזית יתגלגל אל הרצפה. ובכן, אם היה לו מזל, הוא היה יוצא עם רגל שבורה, אבל אם לא היה לו המזל, המשאית שמאחור היתה פוגעת בו. אבל אף אחד לא טרח לאסוף את החלקים שנותרו מהם. אתה יודע שהיינו שם האדונים והבוסים וכל מה שעשינו היה נכון ... אתה יודע שאתה לא זקוק לו יותר. הוא מילא את תפקידו. ואז ביל אושר [המפקד] אמר שצריך להפסיק כי עד מהרה ייגמרו להם המורדים הארורים לשבת על מכסה המנוע.
מקור: The Banality of Brutality: British Armed Forces and the
Repression of the Arab Revolt in Palestine, 1936–39*
MATTHEW HUGHES, Brunel University]]
סיווג: אתר היסטורי
נגישות:
מקור:Galazulay, עדן פוקס, Aviza, ליאו, יותמרש
תאריך עדכון: 10/2/2021 20:52:05
קישורים חיצוניים