כפר נחום

מתוך עמוד ענן

(הבדלים בין גרסאות)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
שורה 7: שורה 7:
|Description=עיירה מרכזית וחשובה שהגיעה לשיאה בימי התלמוד והמשנה.
|Description=עיירה מרכזית וחשובה שהגיעה לשיאה בימי התלמוד והמשנה.
-
המקום יושב לראשונה כמו רבים אחרים באזור בתקופת הברונזה הקדומה עד לתקופה הישראלית ומאז עד לתקופה הפרסית המקום היה שומם.
+
כפר נחום, ששטחו 60 דונם ושעל פי ההערכות הכיל 1,500 תושבים, הוקם במאה השנייה לפנה"ס, כפי שמעידים מטבעות חשמונאיים שנמצאו באתר. בתקופה הרומית שימש הכפר כעמדת גביית מכס, והגן עליו חיל מצב בפיקוד קנטוריון. כפר נחום לא השתתף במרד הגדול ובמרד בר כוכבא. לפי דברי יוסף בן מתתיהו הייתה זו עיירה במרכזה של בקעת גינוסר הפורייה. תושביו התפרנסו מדיג, חקלאות ומסחר. את הכפר חצתה דרך אימפריאלית שהוליכה אל הירדן, ועדות לכך אפשר למצוא באבן מיל רומית מימי הקיסר הדריאנוס שהתגלתה במקום ועליה הכתובת:
-
מיקומה בסמוך לכנרת ליד דרך ראשית רוחבית שעברה מבקעת ארבל לכיוון החורן ועמק גינוסר הפורה מסביבה הקנו לה את חשיבותה במרחב.
+
"אימפרטור קיסר, בנו של טריינוס האלוהי מנצח הפרתים בנו של נרוה האלוהי טריינוס הדריינוס אוגוסטוס".
-
מוזכרת בברית החדשה כמקום פעיולתו ומגוריו של ישוע ולאחר מכן של בכיר תלמידיו פטרוס ע"פ ספרות חז"ל "מקום משכנם של המינים".
+
על פי הברית החדשה כפר נחום שימש כעירו של ישו - "וירד באנייה ויעבר ויבוא אל עירו" (מתי ט"ו, וכן שם ה' ה', ח' ה' ועוד), לשם עבר מנצרת - "ויעזב את נצרת ויבוא וישב בכפר נחום אשר על שפת הים" (מתי ד' י"ג), וכי הוא קבע בכפר נחום את מרכז-פעילותו בגליל לתקופה ארוכה. מסופר כי בכפר נחום ישו מחיה את בתו של יאיר ראש בית הכנסת (מתי ט(, הוא מגרש שדים , מלמד בבית הכנסת , גר בביתו של פטרוס , מרפא את חמתו של פטרוס ומכאן הוא יוצא למקומות אחרים שבהם הוא עושה ניסים כמו כורסי. עוד מסופר כי ישו בחר כאן את חמשת השליחים החשובים שלו: שמעון (פטרוס) הדייג הבריון שהתגורר במקום, אנדראוס (אנדריי) שהיה אף הוא דייג, יעקב ויוחנן (ג'יימס וג'ון) בני זבדי ואת מתי לוי המוכס המקומי שרץ אחריו. מאחר והתושבים היהודים של כפר נחום, בית צידה וכורזין לא הסכימו לקבל את רעיונותיו, הוא יצא בחמת זעם נגדם וניבא להם את גורלה של סדום (מתי י"א, כ"ג).
-
בתקופה הרומית ביזנטית ישבו כאן קהילה יהודית בסמוך לקהילה נוצרית.
+
בתקופה הרומית ביזנטית ישבו כאן קהילה יהודית בסמוך לקהילה נוצרית ולצד הכנסייה המתומנת שמן המאה ה-5-6, יש גם בית כנסת מהמאות ה1-3 שייתכן אותו מזכיר ישו בברית החדשה.
-
המקום חרב ברעש של 749 והועתק לצפון מזרח בתקופה הערבית.
+
בשנת 749 הכפר נהרס עד היסוד ברעידת אדמה ומעט מאוחר יותר נבנה מחדש צפונית-מזרחית למיקומו הישן, במקום בו ניצבת היום כנסיית 12 השליחים של הכנסייה היוונית-אורתודוקסית, הבולטת ביופייה, שנבנתה בשנת 1931. הכנסייה נבנתה בצורת צלב בסגנון האופייני לכנסיות היווניות בבלקן, והיא מקורה בכיפות צבועות אדום. שטיחי הקיר המצויים בתוך הכנסייה מתארים אירועים שונים הקשורים לפועלו של ישו ושליחיו באזור. ליד הכנסייה נבנה בית אחוזה ששימש את בונה הכנסייה, הפטריארך היווני דמיאנוס, בתקופת החורף. הקרקע עליה בנויה הכנסייה נרכשה בראשית המאה ה- 20, ולאחר הסכם שביתת הנשק ב- 1948 היא נותרה זנוחה בשטח הפקר סמוך לגבול עם סוריה. ב- 1969 החלו עבודות שיקום באתר. הכנסייה והווילה שופצו, ומסביבן ניטעו בוסתנים ומטעים.
-
המקום הוא אתר נוצרי חשוב ביותר ושייך למסדר הפרנציסקני הכנסייה היוונית קתולית ורשות הטבע והגנים.
+
השרידים של העיירה מן המאה השמינית לא נחפרו עדיין. במאה ה-11 הכפר ננטש, וככל הידוע לא נבנה מחדש בתקופה הצלבנית, על אף מרכזיותו בנצרות.
-
 
+
-
בית הכנסת במקום מן המאה החמישית בנוי מאבני גיר שהובאו ממרחק.
+
-
 
+
-
 
+
-
 
+
-
חוץ ממצאים רבים הפזורים בשטח כולל אלמנטים ארכיטקטונים רבים יש במקום מבנה מתומן הממוקם מתחת למבנה המודרני בעל רצפת הזכוכית שלפי המקובל מדובר כנראה בכנסייה מתומנת מן מאה החמישית שהייתה ביתו של פטרוס השליח.
+
-
 
+
-
מקום נעים לביקור שנחשב ליעד תיירות נוצרי בעל חשיבות עליונה.
+
|LongDescription=
|LongDescription=
|Accessibility=
|Accessibility=
-
|PointType=בית כנסת עתיק
+
|PointType=תל
|images=
|images=
|ExtLinks=
|ExtLinks=
-
|Contributors=שירין ב.י, זברגר, הרטל
+
|Contributors=שירין ב.י, זברגר, הרטל, עמית הורן
-
|LastUpdate=03/06/2009 07:51:17
+
|LastUpdate=03/30/2009 02:37:50
|WinId=633477608816011547
|WinId=633477608816011547
|Csrc=
|Csrc=
}}
}}

גרסה מתאריך 02:37, 30 במרץ 2009

   -205 מ'

תקציר

עיירה מרכזית וחשובה שהגיעה לשיאה בימי התלמוד והמשנה.

כפר נחום, ששטחו 60 דונם ושעל פי ההערכות הכיל 1,500 תושבים, הוקם במאה השנייה לפנה"ס, כפי שמעידים מטבעות חשמונאיים שנמצאו באתר. בתקופה הרומית שימש הכפר כעמדת גביית מכס, והגן עליו חיל מצב בפיקוד קנטוריון. כפר נחום לא השתתף במרד הגדול ובמרד בר כוכבא. לפי דברי יוסף בן מתתיהו הייתה זו עיירה במרכזה של בקעת גינוסר הפורייה. תושביו התפרנסו מדיג, חקלאות ומסחר. את הכפר חצתה דרך אימפריאלית שהוליכה אל הירדן, ועדות לכך אפשר למצוא באבן מיל רומית מימי הקיסר הדריאנוס שהתגלתה במקום ועליה הכתובת:

"אימפרטור קיסר, בנו של טריינוס האלוהי מנצח הפרתים בנו של נרוה האלוהי טריינוס הדריינוס אוגוסטוס".

על פי הברית החדשה כפר נחום שימש כעירו של ישו - "וירד באנייה ויעבר ויבוא אל עירו" (מתי ט"ו, וכן שם ה' ה', ח' ה' ועוד), לשם עבר מנצרת - "ויעזב את נצרת ויבוא וישב בכפר נחום אשר על שפת הים" (מתי ד' י"ג), וכי הוא קבע בכפר נחום את מרכז-פעילותו בגליל לתקופה ארוכה. מסופר כי בכפר נחום ישו מחיה את בתו של יאיר ראש בית הכנסת (מתי ט(, הוא מגרש שדים , מלמד בבית הכנסת , גר בביתו של פטרוס , מרפא את חמתו של פטרוס ומכאן הוא יוצא למקומות אחרים שבהם הוא עושה ניסים כמו כורסי. עוד מסופר כי ישו בחר כאן את חמשת השליחים החשובים שלו: שמעון (פטרוס) הדייג הבריון שהתגורר במקום, אנדראוס (אנדריי) שהיה אף הוא דייג, יעקב ויוחנן (ג'יימס וג'ון) בני זבדי ואת מתי לוי המוכס המקומי שרץ אחריו. מאחר והתושבים היהודים של כפר נחום, בית צידה וכורזין לא הסכימו לקבל את רעיונותיו, הוא יצא בחמת זעם נגדם וניבא להם את גורלה של סדום (מתי י"א, כ"ג).

בתקופה הרומית ביזנטית ישבו כאן קהילה יהודית בסמוך לקהילה נוצרית ולצד הכנסייה המתומנת שמן המאה ה-5-6, יש גם בית כנסת מהמאות ה1-3 שייתכן אותו מזכיר ישו בברית החדשה.

בשנת 749 הכפר נהרס עד היסוד ברעידת אדמה ומעט מאוחר יותר נבנה מחדש צפונית-מזרחית למיקומו הישן, במקום בו ניצבת היום כנסיית 12 השליחים של הכנסייה היוונית-אורתודוקסית, הבולטת ביופייה, שנבנתה בשנת 1931. הכנסייה נבנתה בצורת צלב בסגנון האופייני לכנסיות היווניות בבלקן, והיא מקורה בכיפות צבועות אדום. שטיחי הקיר המצויים בתוך הכנסייה מתארים אירועים שונים הקשורים לפועלו של ישו ושליחיו באזור. ליד הכנסייה נבנה בית אחוזה ששימש את בונה הכנסייה, הפטריארך היווני דמיאנוס, בתקופת החורף. הקרקע עליה בנויה הכנסייה נרכשה בראשית המאה ה- 20, ולאחר הסכם שביתת הנשק ב- 1948 היא נותרה זנוחה בשטח הפקר סמוך לגבול עם סוריה. ב- 1969 החלו עבודות שיקום באתר. הכנסייה והווילה שופצו, ומסביבן ניטעו בוסתנים ומטעים.

השרידים של העיירה מן המאה השמינית לא נחפרו עדיין. במאה ה-11 הכפר ננטש, וככל הידוע לא נבנה מחדש בתקופה הצלבנית, על אף מרכזיותו בנצרות.

הרחבה



סיווג: תל
נגישות:
מקור:שירין ב.י, זברגר, הרטל, עמית הורן
תאריך עדכון: 03/30/2009 02:37:50

קישורים חיצוניים





כלים אישיים
גרסאות שפה
מרחבי שם
פעולות
ניווט
תיבת כלים