קובור בני איסראיל - קבר רחל?
מתוך עמוד ענן
(4 גרסאות ביניים אינן מוצגות) | |||
שורה 5: | שורה 5: | ||
|MeasuredByGPS=No | |MeasuredByGPS=No | ||
|Name=קובור בני איסראיל - קבר רחל? | |Name=קובור בני איסראיל - קבר רחל? | ||
- | |Description=חמישה מבנים מגליתיים מלבניים מוארכים המרוחקים זה מזה כ-15 מטר ויותר, ברובם בנויים בכיון צפון מזרח דרום מערב. חוקרים רבים תארו את המקום, ויקטור גרן קרא להם בשם קבור אל עמליכה (קברי העמלקים) קלמרון גנו היה מהראשונים שזיהו את האתר כמקום קבורת רחל אמנו (זיהוי שהתקבל בתחילה על ידי הרמב"ן שדווקא לאחר ביקורו בארץ שינה דעתו והצביע על המקום המוכר לנו מן המסורת) קונרד וקיצ'נר שסקרו את האתר תיארכו אותו לתקופה הקדם ישראלית. צור אבלס ושטקליס שחפרו במקום ופרסמו תוכניות מפורטות מתארכים את האתר לתקופת הברונזה התיכונה (הכנענית) מהות האתר | + | |Description=חמישה מבנים מגליתיים מלבניים מוארכים המרוחקים זה מזה כ-15 מטר ויותר, ברובם בנויים בכיון צפון מזרח דרום מערב. חוקרים רבים תארו את המקום, ויקטור גרן קרא להם בשם קבור אל עמליכה (קברי העמלקים) קלמרון גנו היה מהראשונים שזיהו את האתר כמקום קבורת רחל אמנו (זיהוי שהתקבל בתחילה על ידי הרמב"ן שדווקא לאחר ביקורו בארץ שינה דעתו והצביע על המקום המוכר לנו מן המסורת) קונרד וקיצ'נר שסקרו את האתר תיארכו אותו לתקופה הקדם ישראלית. צור אבלס ושטקליס שחפרו במקום ופרסמו תוכניות מפורטות מתארכים את האתר לתקופת הברונזה התיכונה (הכנענית) מהות האתר נותרה עדין עלומה שכן האתר לא קשור לאתר כלשהו סביב גם לא לבית קברות, וככל הנראה מדובר במבנים פולחניים כלשהם שמאמץ רב הושקע בבנייתם, ברוב המבנים העשויים למעשה גלי אבנים מסודרים בקפידה, נמצא חדר/תא לשימוש לא ידוע. בעקבות הבנת פסוקי התנ"ך על דרך הפשט המציינים את מקום קבורת רחל, היו רבים שסברו ויש עדין הסוברים כך, כי האתר הוא מקום קבורת רחל, ואלו הן חלק מגלי האבנים שערמו השבטים כמצבה על מקום קבורתה כפי שמסופר בתורה. אך המסורת מזהה את קבר רחל בקרבת בית לחם. והשם בני ישראל הקשור לאתר, יכול ומקורו דווקא בישוב גלים שהצעת זיהוי מעניינת של דינור מזהה אותה בח'רבת אל חרובה הסמוכה ממזרח. שם נמצאו שרידי עיר מתקופת ההתנחלות והמלוכה, שם העיר יכול ונגזר מגלי האבנים הבולטים והמפורסמים הסמוכים לה, ושם העיר שנקרא על שם גלי אבן אלו, נתנו בהמשך את השם דווקא לגלי האבנים על שם בני ישראל. בשיבת ציון נקראה שנית העיר בשם בית הגלגל, גם כן על שם גל-עד האבנים במקום. הזיהוי כקבר רחל מתבסס על כך שאפרתה היא חר' עין פרה והעובדה שבספר נחמיה מופיע באזור ישוב בשם בית לחם. |
+ | סברה מעניינת נוספת הינה של דניאל משה לוי בספרו מקרא וארכיאולוגיה, כי המקום אכן הינו בית קברות קבר אחים ישראלי, והנקברים בו הינם בני שבט בנימין שנהרגו בהמוניהם במלחמת שבטי ישראל בהם בסיפור פילגש בגבעה. | ||
|LongDescription=ההוכחות לכך (השם "בני ישראל" ולא "יהוד" ששייך לתקופה שאחרי בית שני, המיקום (רמה) וכיוון יציאת בני ישראל לגלות בבל, השרידים הארכיאולוגיים בשטח, ודברי שמואל לשאול "עם קברת רחל בגבול בנימן ...").כולנו תקווה שנקודת התצפית החשובה תנוקה ותתוחזק כראוי לה. | |LongDescription=ההוכחות לכך (השם "בני ישראל" ולא "יהוד" ששייך לתקופה שאחרי בית שני, המיקום (רמה) וכיוון יציאת בני ישראל לגלות בבל, השרידים הארכיאולוגיים בשטח, ודברי שמואל לשאול "עם קברת רחל בגבול בנימן ...").כולנו תקווה שנקודת התצפית החשובה תנוקה ותתוחזק כראוי לה. | ||
- | |images=קברבניישראל1.jpg,קברבניישראל2 | + | |images=קברבניישראל1.jpg,קברבניישראל2.jpg, |
|Accessibility=רכב שטח | |Accessibility=רכב שטח | ||
|PointType=אתר ארכיאולוגי | |PointType=אתר ארכיאולוגי | ||
- | |Contributors=נבא, חיים גלעדי, עמית הורן, מיכמשי, מאיר רוטר, Marikriber, בצלאל77, ליאו, הר סייג | + | |Contributors=נבא, חיים גלעדי, עמית הורן, מיכמשי, מאיר רוטר, Marikriber, בצלאל77, ליאו, הר סייג, יעקב ארליך, צוות08, דר פיקל אהרון, S r |
|csrc=I14 | |csrc=I14 | ||
- | |LastUpdate=11/ | + | |LastUpdate=11/30/2024 16:54:42 |
|WinId=633267788073125102 | |WinId=633267788073125102 | ||
|ExtLinks= | |ExtLinks= | ||
}} | }} |
גרסה אחרונה מתאריך 16:54, 30 בנובמבר 2024
תקציר
חמישה מבנים מגליתיים מלבניים מוארכים המרוחקים זה מזה כ-15 מטר ויותר, ברובם בנויים בכיון צפון מזרח דרום מערב. חוקרים רבים תארו את המקום, ויקטור גרן קרא להם בשם קבור אל עמליכה (קברי העמלקים) קלמרון גנו היה מהראשונים שזיהו את האתר כמקום קבורת רחל אמנו (זיהוי שהתקבל בתחילה על ידי הרמב"ן שדווקא לאחר ביקורו בארץ שינה דעתו והצביע על המקום המוכר לנו מן המסורת) קונרד וקיצ'נר שסקרו את האתר תיארכו אותו לתקופה הקדם ישראלית. צור אבלס ושטקליס שחפרו במקום ופרסמו תוכניות מפורטות מתארכים את האתר לתקופת הברונזה התיכונה (הכנענית) מהות האתר נותרה עדין עלומה שכן האתר לא קשור לאתר כלשהו סביב גם לא לבית קברות, וככל הנראה מדובר במבנים פולחניים כלשהם שמאמץ רב הושקע בבנייתם, ברוב המבנים העשויים למעשה גלי אבנים מסודרים בקפידה, נמצא חדר/תא לשימוש לא ידוע. בעקבות הבנת פסוקי התנ"ך על דרך הפשט המציינים את מקום קבורת רחל, היו רבים שסברו ויש עדין הסוברים כך, כי האתר הוא מקום קבורת רחל, ואלו הן חלק מגלי האבנים שערמו השבטים כמצבה על מקום קבורתה כפי שמסופר בתורה. אך המסורת מזהה את קבר רחל בקרבת בית לחם. והשם בני ישראל הקשור לאתר, יכול ומקורו דווקא בישוב גלים שהצעת זיהוי מעניינת של דינור מזהה אותה בח'רבת אל חרובה הסמוכה ממזרח. שם נמצאו שרידי עיר מתקופת ההתנחלות והמלוכה, שם העיר יכול ונגזר מגלי האבנים הבולטים והמפורסמים הסמוכים לה, ושם העיר שנקרא על שם גלי אבן אלו, נתנו בהמשך את השם דווקא לגלי האבנים על שם בני ישראל. בשיבת ציון נקראה שנית העיר בשם בית הגלגל, גם כן על שם גל-עד האבנים במקום. הזיהוי כקבר רחל מתבסס על כך שאפרתה היא חר' עין פרה והעובדה שבספר נחמיה מופיע באזור ישוב בשם בית לחם.
סברה מעניינת נוספת הינה של דניאל משה לוי בספרו מקרא וארכיאולוגיה, כי המקום אכן הינו בית קברות קבר אחים ישראלי, והנקברים בו הינם בני שבט בנימין שנהרגו בהמוניהם במלחמת שבטי ישראל בהם בסיפור פילגש בגבעה.
הרחבה
ההוכחות לכך (השם "בני ישראל" ולא "יהוד" ששייך לתקופה שאחרי בית שני, המיקום (רמה) וכיוון יציאת בני ישראל לגלות בבל, השרידים הארכיאולוגיים בשטח, ודברי שמואל לשאול "עם קברת רחל בגבול בנימן ...").כולנו תקווה שנקודת התצפית החשובה תנוקה ותתוחזק כראוי לה.
סיווג: אתר ארכיאולוגי
נגישות: רכב שטח
מקור:נבא, חיים גלעדי, עמית הורן, מיכמשי, מאיר רוטר, Marikriber, בצלאל77, ליאו, הר סייג, יעקב ארליך, צוות08, דר פיקל אהרון, S r
תאריך עדכון: 11/30/2024 16:54:42
קישורים חיצוניים