הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית
מתוך עמוד ענן
(שם:הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית. תיאור:בניגוד לכנסייה הקתולית אשר לה מרכז אחד היושב בוותיקן ובראשו עומד האפיפיור. בכנסייה היוונית אור) |
|||
שורה 3: | שורה 3: | ||
|Lat=31.778457212584 | |Lat=31.778457212584 | ||
|Height=776 | |Height=776 | ||
- | |MeasuredByGPS= | + | |MeasuredByGPS=No |
|Name=הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית | |Name=הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית | ||
|Description=בניגוד לכנסייה הקתולית אשר לה מרכז אחד היושב בוותיקן ובראשו עומד האפיפיור. בכנסייה היוונית אורתודוקסית ישנן מועצה המורכבת מארבע פטריארכיות אוטונומיות ("אוטו-קפאליות"), ללא סמכות מרכזית. אך הפטריארך של קונסטנטינופול (איסטנבול) נחשב בה לראשון בין שווים. | |Description=בניגוד לכנסייה הקתולית אשר לה מרכז אחד היושב בוותיקן ובראשו עומד האפיפיור. בכנסייה היוונית אורתודוקסית ישנן מועצה המורכבת מארבע פטריארכיות אוטונומיות ("אוטו-קפאליות"), ללא סמכות מרכזית. אך הפטריארך של קונסטנטינופול (איסטנבול) נחשב בה לראשון בין שווים. | ||
- | ארבע הפטריארכיות אלו שוכנות האחת באיסטנבול / קונסטנטינופול, או בכינויה העברי הקדום "קושטא" | + | ארבע הפטריארכיות אלו שוכנות האחת באיסטנבול / קונסטנטינופול, או בכינויה העברי הקדום "קושטא", השניה -באנטיוכיה שמרכזה היום בדמשק ואליה משתייכים גם היוונים-אורתודוקסים הגרים במצרים, ובלבנון יחד עם ירושלים. |
עד המאה ה-19 עמדו בראש הפטריארכיות וראשי הכמורה הבכירים אישים ממוצא יווני, למרות שרוב המאמינים של הפטריארכיות באנטיוכיה ובירושלים הם ערבים. אך מאז שילהי המאה ה-19 יש לאט לאט שינוי בהרכב ראשי הפטריארכיה בעיקר בראשי הכמורה ובשפת התפילה. בפטריארכיה של דמשק למשל הוחלפה ההנהגה במנהיגות ערבית ושפת התפילה גם היא שונתה ברוב התפילות מיוונית לערבית. ואילו בפטריארכיות האחרות עדיין לא התרחש השינוי דבר המוביל למחלוקות ומאבקים בין המאמינים לראשי הכנסיות היוונים. | עד המאה ה-19 עמדו בראש הפטריארכיות וראשי הכמורה הבכירים אישים ממוצא יווני, למרות שרוב המאמינים של הפטריארכיות באנטיוכיה ובירושלים הם ערבים. אך מאז שילהי המאה ה-19 יש לאט לאט שינוי בהרכב ראשי הפטריארכיה בעיקר בראשי הכמורה ובשפת התפילה. בפטריארכיה של דמשק למשל הוחלפה ההנהגה במנהיגות ערבית ושפת התפילה גם היא שונתה ברוב התפילות מיוונית לערבית. ואילו בפטריארכיות האחרות עדיין לא התרחש השינוי דבר המוביל למחלוקות ומאבקים בין המאמינים לראשי הכנסיות היוונים. | ||
בראש הפטריארכיה של ירושלים עומד הפטריארך היווני-אורתודקסי. אשר נבחר על ידי הכמרים החברים בסינוד "הקדוש", שהוא הגוף המנהל של הפטריארכיה, וזאת על פי כללים שנקבעו בתקנות האימפריה העות'מאנית משנת 1875, שקיבלו תוקף מחודש בשינויים קלים על ידי ממשלת המנדט בשנים 1935-1936. על פי כללים אלו, הפטריארך אך המינוי נכנס לתוקף רק אחרי קבלת הכרה מהשלטונות,, הבריטים רצו בכך השפעה של שלטונם על התהליך, אך יוצא פועל מכך הוא העובדה כי מאז הקמת מדינת ישראל המינוי נכנס לתוקף מהכרה של ממשלת ישראל במינוי. מה שהביא בעשור הראשון של שנת 2000 לפרשה מעניינת. | בראש הפטריארכיה של ירושלים עומד הפטריארך היווני-אורתודקסי. אשר נבחר על ידי הכמרים החברים בסינוד "הקדוש", שהוא הגוף המנהל של הפטריארכיה, וזאת על פי כללים שנקבעו בתקנות האימפריה העות'מאנית משנת 1875, שקיבלו תוקף מחודש בשינויים קלים על ידי ממשלת המנדט בשנים 1935-1936. על פי כללים אלו, הפטריארך אך המינוי נכנס לתוקף רק אחרי קבלת הכרה מהשלטונות,, הבריטים רצו בכך השפעה של שלטונם על התהליך, אך יוצא פועל מכך הוא העובדה כי מאז הקמת מדינת ישראל המינוי נכנס לתוקף מהכרה של ממשלת ישראל במינוי. מה שהביא בעשור הראשון של שנת 2000 לפרשה מעניינת. | ||
- | עד מותו בדצמבר 2000 עמד בראש הפטריארכיה של ירושלים דיאודורוס קריבליס[1]. לאחר מותו נבחר כיורשו אירינאוס הראשון, שקיבל את הכרת הממשלה באפריל 2004. אולם לאחר פרשת מכירת קרקעות שנמכרו לעמותה יהודית שגואלת בתים בעיר העתיקה באזור כנסיית הקבר והמוריסטן בה התבררה הכנסייה היוונית אורתודוקסית כשקרנית שלא בוחלת בכל אמצעי כדי להשיג את מטרותיה הנבזיות, החלה רוח רעה לעבור בין הפטריאך לשאר חברי הפטריאכיות. ובעיקר בין המאמינים הערבים של הפטריארכיה בישראל לבין הפטריאך. ובשל החלטה של חברי הסינוד "הקדוש" שהתקבלה באוגוסט 2005, הודח הפטריאך, ובמקומו נבחר לכהן תיאופילוס השלישי כפטריארך. העברת הכהונה מאירינאוס לתיאופילוס לוותה בפניות רבות לבית המשפט, פניות שלא צלחו, ולאחר לחצים דיפלומטיים ודתיים החליטה הממשלה בדצמבר 2007 להכיר במינוי. מאז לאחר הכרת הממשלה במינוי,2007 כלוא אירינאוס בביתו ואינו יכול לצאת ולבוא כרצונו.. | + | עד מותו בדצמבר 2000 עמד בראש הפטריארכיה של ירושלים דיאודורוס קריבליס[1]. לאחר מותו נבחר כיורשו אירינאוס הראשון, שקיבל את הכרת הממשלה באפריל 2004. אולם לאחר פרשת מכירת קרקעות שנמכרו לעמותה יהודית שגואלת בתים בעיר העתיקה באזור כנסיית הקבר והמוריסטן בה התבררה הכנסייה היוונית אורתודוקסית כשקרנית שלא בוחלת בכל אמצעי כדי להשיג את מטרותיה הנבזיות, החלה רוח רעה לעבור בין הפטריאך לשאר חברי הפטריאכיות. ובעיקר בין המאמינים הערבים של הפטריארכיה בישראל לבין הפטריאך. ובשל החלטה של חברי הסינוד "הקדוש" שהתקבלה באוגוסט 2005, הודח הפטריאך, ובמקומו נבחר לכהן תיאופילוס השלישי כפטריארך. העברת הכהונה מאירינאוס לתיאופילוס לוותה בפניות רבות לבית המשפט, פניות שלא צלחו, ולאחר לחצים דיפלומטיים ודתיים החליטה הממשלה בדצמבר 2007 להכיר במינוי. מאז לאחר הכרת הממשלה במינוי,2007 כלוא אירינאוס בביתו ואינו יכול לצאת ולבוא כרצונו.אירינאוס נפטר ב- 2023. כאמור, החל מדצמבר 2007 מכהן תיאופילוס השלישי כפטריארך. |
- | הסמל המייצג את הכנסייה | + | הסמל המייצג את הכנסייה היוונית קתולית הוא הטאפוס (Τάφος, ביוונית: - "קבר") - הסמל נוצר מחיבור ושילוב האותיות היווניות "טאו" ו"פי"; סמל מייצג את הקבר של ישו, ומופיע בחזית של רוב הבניינים שבבעלות יוונית-אורתודוקסית בארץ ישראל אשר לה קרקעות רבות בעיקר באזור שכונות טלביה בירושלים והקרקע עליה שוכנת הכנסת. |
- | + | ||
|Accessibility=ברגל | |Accessibility=ברגל | ||
|PointType=אתר נוצרי | |PointType=אתר נוצרי | ||
- | |Contributors=מאיר רוטר, ליאו, איש נחמד | + | |Contributors=מאיר רוטר, ליאו, איש נחמד, Avishai49 |
|csrc=mobile | |csrc=mobile | ||
- | |LastUpdate= | + | |LastUpdate=2/21/2024 08:52:36 |
|WinId=634539311630295451 | |WinId=634539311630295451 | ||
|LongDescription= | |LongDescription= | ||
|ExtLinks= | |ExtLinks= | ||
+ | |images= | ||
}} | }} |
גרסה אחרונה מתאריך 08:52, 21 בפברואר 2024
תקציר
[[Description::בניגוד לכנסייה הקתולית אשר לה מרכז אחד היושב בוותיקן ובראשו עומד האפיפיור. בכנסייה היוונית אורתודוקסית ישנן מועצה המורכבת מארבע פטריארכיות אוטונומיות ("אוטו-קפאליות"), ללא סמכות מרכזית. אך הפטריארך של קונסטנטינופול (איסטנבול) נחשב בה לראשון בין שווים. ארבע הפטריארכיות אלו שוכנות האחת באיסטנבול / קונסטנטינופול, או בכינויה העברי הקדום "קושטא", השניה -באנטיוכיה שמרכזה היום בדמשק ואליה משתייכים גם היוונים-אורתודוקסים הגרים במצרים, ובלבנון יחד עם ירושלים. עד המאה ה-19 עמדו בראש הפטריארכיות וראשי הכמורה הבכירים אישים ממוצא יווני, למרות שרוב המאמינים של הפטריארכיות באנטיוכיה ובירושלים הם ערבים. אך מאז שילהי המאה ה-19 יש לאט לאט שינוי בהרכב ראשי הפטריארכיה בעיקר בראשי הכמורה ובשפת התפילה. בפטריארכיה של דמשק למשל הוחלפה ההנהגה במנהיגות ערבית ושפת התפילה גם היא שונתה ברוב התפילות מיוונית לערבית. ואילו בפטריארכיות האחרות עדיין לא התרחש השינוי דבר המוביל למחלוקות ומאבקים בין המאמינים לראשי הכנסיות היוונים.
בראש הפטריארכיה של ירושלים עומד הפטריארך היווני-אורתודקסי. אשר נבחר על ידי הכמרים החברים בסינוד "הקדוש", שהוא הגוף המנהל של הפטריארכיה, וזאת על פי כללים שנקבעו בתקנות האימפריה העות'מאנית משנת 1875, שקיבלו תוקף מחודש בשינויים קלים על ידי ממשלת המנדט בשנים 1935-1936. על פי כללים אלו, הפטריארך אך המינוי נכנס לתוקף רק אחרי קבלת הכרה מהשלטונות,, הבריטים רצו בכך השפעה של שלטונם על התהליך, אך יוצא פועל מכך הוא העובדה כי מאז הקמת מדינת ישראל המינוי נכנס לתוקף מהכרה של ממשלת ישראל במינוי. מה שהביא בעשור הראשון של שנת 2000 לפרשה מעניינת. עד מותו בדצמבר 2000 עמד בראש הפטריארכיה של ירושלים דיאודורוס קריבליס[1]. לאחר מותו נבחר כיורשו אירינאוס הראשון, שקיבל את הכרת הממשלה באפריל 2004. אולם לאחר פרשת מכירת קרקעות שנמכרו לעמותה יהודית שגואלת בתים בעיר העתיקה באזור כנסיית הקבר והמוריסטן בה התבררה הכנסייה היוונית אורתודוקסית כשקרנית שלא בוחלת בכל אמצעי כדי להשיג את מטרותיה הנבזיות, החלה רוח רעה לעבור בין הפטריאך לשאר חברי הפטריאכיות. ובעיקר בין המאמינים הערבים של הפטריארכיה בישראל לבין הפטריאך. ובשל החלטה של חברי הסינוד "הקדוש" שהתקבלה באוגוסט 2005, הודח הפטריאך, ובמקומו נבחר לכהן תיאופילוס השלישי כפטריארך. העברת הכהונה מאירינאוס לתיאופילוס לוותה בפניות רבות לבית המשפט, פניות שלא צלחו, ולאחר לחצים דיפלומטיים ודתיים החליטה הממשלה בדצמבר 2007 להכיר במינוי. מאז לאחר הכרת הממשלה במינוי,2007 כלוא אירינאוס בביתו ואינו יכול לצאת ולבוא כרצונו.אירינאוס נפטר ב- 2023. כאמור, החל מדצמבר 2007 מכהן תיאופילוס השלישי כפטריארך.
הסמל המייצג את הכנסייה היוונית קתולית הוא הטאפוס (Τάφος, ביוונית: - "קבר") - הסמל נוצר מחיבור ושילוב האותיות היווניות "טאו" ו"פי"; סמל מייצג את הקבר של ישו, ומופיע בחזית של רוב הבניינים שבבעלות יוונית-אורתודוקסית בארץ ישראל אשר לה קרקעות רבות בעיקר באזור שכונות טלביה בירושלים והקרקע עליה שוכנת הכנסת.]]
הרחבה
סיווג: אתר נוצרי
נגישות: ברגל
מקור:מאיר רוטר, ליאו, איש נחמד, Avishai49
תאריך עדכון: 2/21/2024 08:52:36
קישורים חיצוניים