חרבת ורדים - ח'רבת ואדי אל חמאם
מתוך עמוד ענן
שורה 9: | שורה 9: | ||
יש המציעים לזהות את המקום עם העיירה "מגדל צבעייא" (מגדל הצבעים) הנזכרת רבות אצל חז"ל (עשרות פעמים בירושלמי ובמדרש) כיישוב באזור טבריה, הגם שזיהוי אחר לאותה עיירה הוא מג'דל-מגדלא הסמוכה שעל חופי הכנרת (טריכאי של יוספוס ומגדל נוניא של הבבלי). | יש המציעים לזהות את המקום עם העיירה "מגדל צבעייא" (מגדל הצבעים) הנזכרת רבות אצל חז"ל (עשרות פעמים בירושלמי ובמדרש) כיישוב באזור טבריה, הגם שזיהוי אחר לאותה עיירה הוא מג'דל-מגדלא הסמוכה שעל חופי הכנרת (טריכאי של יוספוס ומגדל נוניא של הבבלי). | ||
- | באתר פרטים ארכיטקטוניים רבים פזורים, ורובם דורדרו עם השנים למטה לכיוון הנחל מתחת למבנה של בית הכנסת. | + | באתר פרטים ארכיטקטוניים רבים פזורים, ורובם דורדרו עם השנים למטה לכיוון הנחל מתחת למבנה של בית הכנסת. בית הכנסת נחפר כדי לפתור את מחלוקת התיארוך של בתי הכנסת הגליליים (קישור) |
המבנה של בית הכנסת נבנה מבזלת אך בשלב מוקדם יותר היה בנוי אבן גיר בלבד. | המבנה של בית הכנסת נבנה מבזלת אך בשלב מוקדם יותר היה בנוי אבן גיר בלבד. | ||
שורה 22: | שורה 22: | ||
פסיפס נוסף מראה ענק אוחז 3 חיילים בציצית ראשם ועוד שניים מוטלים לרגליו. לכל החיילים פורץ דם מראשם. יתכן שמדובר בגלית או שימשון. מתחת לבמה נמצא קטע של חיל פרעה טובע בים. במרכז האולם נמצאו שרידי פסיפס המחשיד שהיה גלגל מזלות. | פסיפס נוסף מראה ענק אוחז 3 חיילים בציצית ראשם ועוד שניים מוטלים לרגליו. לכל החיילים פורץ דם מראשם. יתכן שמדובר בגלית או שימשון. מתחת לבמה נמצא קטע של חיל פרעה טובע בים. במרכז האולם נמצאו שרידי פסיפס המחשיד שהיה גלגל מזלות. | ||
מבנה בית הכנסת היה בציר צפון דרום- כיוון תפילה לירושלים. | מבנה בית הכנסת היה בציר צפון דרום- כיוון תפילה לירושלים. | ||
+ | יתכן ולא מדובר בבנית בית המקדש אלא בבנית מגדל בבל בדומה לפסיפס בחוקוק. יתכן וזהו מוטיב שבה לרמז שאימפריות כמו זו הרומית דינה להיהרס ולקרוס מבפנים. | ||
המשקוף עם תבליט העיט מוצג בבית גורדון דגניה א. | המשקוף עם תבליט העיט מוצג בבית גורדון דגניה א. | ||
שורה 35: | שורה 36: | ||
|Contributors=שירין ב.י, שחור, מאיר כהנא, שמואל פישר, ליאו, אסף י-ם | |Contributors=שירין ב.י, שחור, מאיר כהנא, שמואל פישר, ליאו, אסף י-ם | ||
|csrc=SZ16 | |csrc=SZ16 | ||
- | |LastUpdate=11/12/2020 21: | + | |LastUpdate=11/12/2020 21:05:34 |
|WinId=633387252287667655 | |WinId=633387252287667655 | ||
|LongDescription= | |LongDescription= | ||
|Accessibility= | |Accessibility= | ||
}} | }} |
גרסה מתאריך 21:05, 12 בנובמבר 2020
תקציר
שרידי יישוב מן התקופה הרומית הבנוי על טרסות, לרבות שרידיו של בית כנסת ורצפות פסיפס.
יש המציעים לזהות את המקום עם העיירה "מגדל צבעייא" (מגדל הצבעים) הנזכרת רבות אצל חז"ל (עשרות פעמים בירושלמי ובמדרש) כיישוב באזור טבריה, הגם שזיהוי אחר לאותה עיירה הוא מג'דל-מגדלא הסמוכה שעל חופי הכנרת (טריכאי של יוספוס ומגדל נוניא של הבבלי).
באתר פרטים ארכיטקטוניים רבים פזורים, ורובם דורדרו עם השנים למטה לכיוון הנחל מתחת למבנה של בית הכנסת. בית הכנסת נחפר כדי לפתור את מחלוקת התיארוך של בתי הכנסת הגליליים (קישור)
המבנה של בית הכנסת נבנה מבזלת אך בשלב מוקדם יותר היה בנוי אבן גיר בלבד. באחד הבתים היהודיים שנמצא שרוף מצאו חרב וראש חנית קטפולטה רומיים יחד עם מטבעות מתחילת מאה שניה, הם מוצגים במוזיאון ישראל. שרידים אלו מחשידים שהבית נהרס במרד בר כוכבא.
מעליו אפשר להבחין על פי השרידים במבנה שנבנה מבזלת שדורדרה מטה גם כן.
עמודי לב-אבני פסיפס-חוליות עמודים-ורעפי חרס.
הפסיפס שהתגלה לאחרונה מיוחד באופיו שכן נראים שם אנשים האוחזים בידיהם כלי עבודה שנראים כאילו הם הולכים לבנות את....המקדש בשנית!!! נראה שהמסורת שהמשיח יופיע בבקעת ארבל הסמוכה, כמתואר בספרות חז"ל, וכי משם תבוא גאולה לישראל, הכוללת את בניית הבית השלישי, היא אכן בת אותו זמן ולא כפי שנהוג לחשוב מן המאה העשירית. פסיפס נוסף מראה ענק אוחז 3 חיילים בציצית ראשם ועוד שניים מוטלים לרגליו. לכל החיילים פורץ דם מראשם. יתכן שמדובר בגלית או שימשון. מתחת לבמה נמצא קטע של חיל פרעה טובע בים. במרכז האולם נמצאו שרידי פסיפס המחשיד שהיה גלגל מזלות. מבנה בית הכנסת היה בציר צפון דרום- כיוון תפילה לירושלים. יתכן ולא מדובר בבנית בית המקדש אלא בבנית מגדל בבל בדומה לפסיפס בחוקוק. יתכן וזהו מוטיב שבה לרמז שאימפריות כמו זו הרומית דינה להיהרס ולקרוס מבפנים.
המשקוף עם תבליט העיט מוצג בבית גורדון דגניה א.
המשקוף עם תבליטי האריות משני צידיו מוצג במוזיאון רוקפלר בירושלים ועימו חרב רומית וחנית רחבה רומית שכנראה נלקחו שלל במרד. 15 מ' מהביכ"ס יש בית בד שלם עם שורת משקולות, 2 בתולות וזוג אבני פריכה. עשרות מ' מזרחה מוטלת עוד אבן פריכה.
המקום לא מתויר ואין מגיעים אליו אלא העוסקים בנושא. לעיון מאמרו של החופר עוזי ליבנר, קדמוניות 139.
יש לציין שהכניסה אינה מוסדרת.
הרחבה
סיווג: בית כנסת עתיק
נגישות:
מקור:שירין ב.י, שחור, מאיר כהנא, שמואל פישר, ליאו, אסף י-ם
תאריך עדכון: 11/12/2020 21:05:34
קישורים חיצוניים
https://groups.google.com/g/amitimtiyulim/c/KV_uVBOnaVI/m/lzYTPv71CQAJ