ארבל הקדומה
מתוך עמוד ענן
תקציר
ישוב יהודי גדול בתקופת המשנה והתלמוד וממוקם בחפיפה על המורד מצפון למושב ארבל.
שרידי הישוב מעטים והקוצים בקיץ והצמחייה בחורף מכסים את מה שנותר לראות.
לבית הכנסת יש שביל גישה יפה ונוח מהחנייה הקטנה בצד הכביש.
בימי בית שני מקום מושבם של בני משמרת הכהונה "ישוע" ומקום מגוריו של התנא ניתאי הארבלי.
נזכר בתנ"ך ונחשב לאחד הישובים היהודים העתיקים בארץ.
בני המקום מרדו ביוונים ונפגעו עד הכיבוש החשמונאי.
בימי הורדוס מרדו התושבים ופה מסופר על אחד מהדרמות הגדולות שיוסף בן מתתיהו סיפק בזכרונותיו על בני ארבל שלחמו עד האחרון בהם מתוך המערות נגד הרומים ואנשיו של הורדוס כולל מעשי התאבדויות של משפחות שלמות בקפיצה מתוך המערות אל התהום.
בית הכנסת במקום הוא מהטיפוס הקדום ומתוארך למאה הרביעית לספירה אך הקדום יותר מתחתיו מתוארך לתקופה החשמונאית ולפי אופן בנייתו ממחיש הלכה קדומה של תפילה לכיוון מערב שיותר מאוחר שונתה לכיוון דרום לירושלים מה שמסביר את הגומחה בקיר הדרומי לארון הברית.על אחד העמודים קיימת כתבת.
תושבי המקום החקלאיים היו ידועים בגידול והכנת בד הפשתן שצמח בבקעת ארבל הפורייה ממערב. כמו כן, משבחים המקורות את חיטי ארבל (ירושלמי פאה פ"ז ה"ג).
ע"פ המסורת היהודית הקדומה (שהשפיעה על הנוצרית)בבקעת ארבל יתרחש קרב אחרית הימים, מלחמת גוג ומגוג בעקבותיה תגיע הגאולה. ב בבקעת ארבל יופיע ארוע שיעיד על בואו העתידי של משיח בן דוד לגאולת ישראל - "ר' חייא רובה ור"ש בן חלפתא הוו מהלכין בהדא בקעת ארבל בקריצתא ראו אילת השחר שבקע אורה א"ר חייא רובה לר"ש בן חלפתא בר ר' כך היא גאולתן של ישראל בתחילה קימעא קימעא כל שהיא הולכת היא הולכת ומאיר(ה)" (ירושלמי יומא פ"ג ה"ב).
העובדה ששערי הביכ"ס פונים מזרחה ולא דרומה כמקובל והעובדה שכל החזית על שלושת פתחיה עשויה אבן מונוליטית אחת ענקית אותה היה צריך לשנע לכאן ולסתת מעידים על תפיסת הגאולה, הישועה והתקווה של תושבי ארבל שהאמינו שהמשיח יבוא דבר ראשון לבקר בבית הכנסת שלהם (ראה הרצאה של חגי עמיצור https://www.youtube.com/watch?v=RN85eIysIbQ)
הרחבה
סיווג: בית כנסת עתיק
נגישות:
מקור:שירין ב.י, מויש09, שמואל פישר, Marikriber, ליאו, Eitanvak124, אסף י-ם, הוד3333
תאריך עדכון: 10/27/2022 16:45:57
קישורים חיצוניים
https://www.youtube.com/watch?v=RN85eIysIbQ
100px100px100px