התל אגב נוזכר בנדודי ויקטור גרן, נסקר גם ע … התל אגב נוזכר בנדודי ויקטור גרן, נסקר גם על ידי המשלחת הבריטית, וגם בסקר החרום על ידי מזר, והוא נסקר פעמים על ידי הפרופסור אדם זרטל. בתל ממצאים למן התקופה הכלקוליתית והברונזה בקדומה והתיכונה אז הייתה העיר מבוצרת. מתקופת הברונזה המאוחרת נמצא קבר מפואר ועשיר בממצאים ובו שלדים רבים. הלאה בתקופת הברזל-1 כאשר בתקופת הברזל-3 (ממלכת ישראל) הייתה העיר מבוצרת היטב, היא חרבה במסעות המלכים האשורים במאה - 8 לספירה. בתקופה ההלניסטית שכן במקום ישוב קטן, כמו כן בפסגת התל שרידי מבנה גדול מימי הביניים. כיום ניתן לראות בדפנות התל סביב את הרצועה שהשאירה חפירת המשלחת האמריקאית, ועוד חפירות בדיקה שונות סביב. (ובהם ככל הנראה כמה חפירות שוד) על פסגת התל ניתן להבחין בשרידי בניה רבים, חללים וגלי אבנים, שרידי נדבכים שחלקם מתנשאים לכמה שורות. ובהם קירות הבנויים אבנים גסות בלתי מסותתות. כמו כן מספר כבשני סיד. ועוד ממצאים שונים. מן התל נוף יפה של חלק מהעמק (בעיקר לדרום מערב)
העיר דותן מוזכרת פעמים בתנ"ך, פעם ראשונה בסיפור מכירת יוסף, יוסף כאשר מגיע לשכם מקום פיצול דרך גב ההר לשני סעיפים, האיש מוצא את יוסף טועה בדרך ולשאלתו "את אחי אנוכי מחפש" מקבל הכוונה "נסעו מזה (הצבעה על סעיף הדרך בה הלכו) כי שמעתי אומרים נלכה דתינה" אנו ממשיכים וקוראים על אחי יוסף הנמצאים בדותן שם האירוע הקשה של מכירת יוסף (ולמעשה תחילת גלות מצרים) מתרחשת.
הפעם השנייה בה מוזכרת העיר דותן, הינה בספר מלכים בסיפור הדד מלך ארם הצר על הנביא אלישע המכה את חילו בסנוורים (יש שיגידו כי הישוב הסמוך סנור משמר את הסנוור מסיפור זה...)
כאמור העמק הנמצא למרגלות התל נקרא עמק דותן, והמקור החיצוני בו מוזכרת גם כן העיר דותן והעמק בשם דותן, הינו בספר יהודית מהעיר בתוליה המצילה את עמה מהמצביע הולפנס האשורי/פרסי החונה עם צבאו בעמק דותן.
העיר דותן מוזכרת גם בכתובת רחוב, ומזוהת כאן גם על ידי אוזביוס.
דרך נוחה מאוד לכל רכב מגיעה עד למרגלות האתר מדרום. ודרך ג'יפים גם ממערב ומצפון. ת האתר מדרום. ודרך ג'יפים גם ממערב ומצפון.
|
LongDescription
|